Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy Polskich w Zarębie


Tutaj powinien być opis

Bierzemy udział w akcji "Pozytywna Uwaga"

https://pozytywnauwaga.pl/

Pochwal ucznia, pomóżmy sobie

Polska szkoła nie potrzebuje kolejnych reform. Wszystko, co potrzebne, już ma. Dzieciaki nigdy nie były mądrzejsze, nauczyciele lepiej przygotowani, nigdy nie mieliśmy tyle materiałów i takich narzędzi do dyspozycji. Skoro jest tak dobrze, to czemu jest tak źle?
Dlaczego zewsząd bombarduje się nas informacjami o fatalnym stanie polskiej szkoły, o przeładowanym programie, indoktrynowaniu i demotywowaniu? Skąd powszechna frustracja – uczniów, rodziców, nauczycieli? 

W pędzie za doskonałością zapomnieliśmy o rzeczy najważniejszej – relacjach. O tym, że jesteśmy ludźmi i potrzebujemy uwagi i dobrego słowa. Potrzebują tego uczniowie i nauczyciele, bo szkoła to nie wyścig szczurów. Dlatego tego listopada rusza III edycja Pozytywnej Uwagi. 

Wspólnie uczymy się chwalić. Uczymy, bo chwalić mądrze nie jest prosto. – Kiedyś nauczyciel wchodził do klasy i mówił uczniom, co mają zrobić, i oni to robili. Teraz musi stawać na rzęsach, by ich do czegokolwiek przekonać. Zajęcia z dzieciakami od mniej więcej piątej klasy to front wschodni. Totalny chaos. A skoro 98 proc. energii nauczyciela idzie w nakłonienie uczniów, by posłuchali, to kiedy i za co nauczyciel ma chwalić?   – mówi nam psychoterapeuta Paweł Droździak (czytaj wywiad TUTAJ>)

Mimo tego, nauczyciele chwalą. Z roku na rok dostajemy coraz więcej pozytywnych uwag, które wpisują do e-dzienników swoim uczniom. Za co chwalą? Za pomysłowość, za pomoc w lekcji, za pomoc koledze. Skutecznie, choć powoli, przełamujemy stereotyp, że uwaga jest tylko negatywna. 

Pochwała dla nauczyciela? TAK!

W tym roku zachęcamy, by do akcji włączyli się i rodzice. Pochwalcie chwalących nauczycieli. Oni bardzo nas, rodziców, potrzebują, bo szkoła nigdy nie była lepsza i bardziej przyjazna dla uczniów, ale jednocześnie nigdy nie było trudniej nauczycielom. 

Pora zrozumieć, że szkoła to nie jest sklep, gdzie idziemy i narzekamy, gdy sukienka nie pasuje idealnie. Szkoła to wizyta u dobrego krawca, gdzie wspólnie pracujemy, by końcowy efekt był jak najlepszy. To, jak wygląda szkoła to wynik relacji między nami – uczniami, nauczycielami i rodzicami. Gdy pytamy nauczycieli, co im przeszkadza w kreatywnej, efektywnej pracy mówią oczywiście o ciągłych reformach i biurokracji, ale zaraz za tym, przeszkodą jesteśmy my, rodzice. Jesteśmy roszczeniowi, z pretensjami i głośno krzyczymy co nie działa, ale nie mamy w ogóle pomysłów jak to poprawić. 

Wierzymy, że wspólnie możemy zmienić polską szkołę i z tej właśnie wiary trzy lata temu powstała Pozytywna Uwaga (jest z nami już ponad 800 szkół). Wielkie zmiany zaczynają się od drobiazgów, zacznijmy więc od tego, na co mamy wpływ – od pochwały.

Wspólnie wyjdźmy za zaklętego kręgu narzekania na polską szkołę i powiedzmy sobie nawzajem coś pozytywnego. Nauczyciele – uczniom, uczniowie – nauczycielom, rodzice – jednym i drugim. Bądźmy dla siebie dobrzy, bo mamy przecież wspólny cel: wychować dobrych ludzi. 

Wspólnie przegońmy smutek ze szkolnych korytarzy, a może listopadowe chwalenie wejdzie nam w krew i zostanie z nami na cały rok? 

Co nowego w III edycji?

  • Poza zasypaniem e-dzienniczków pozytywnymi uwagami (nie przestawajcie!), zbieramy Wasze historie o nauczycielach, którzy Was zainspirowali. Opowiedzcie nam jak nauczyciel wpłynął na Wasze życie. Jak jakaś rozmowa, wydarzenie miały kolosalne znaczenie, ale widać to dopiero z perspektywy lat. Opowieści można wysyłać za pomocą zakładki „Podziel się Pozytywną Uwagą” (TUTAJ>)
  • Forum dla nauczycieli i rodziców (TUTAJ>). Chcecie pochwalić się swoim doświadczeniem/dobrymi praktykami, czy literaturą? Pochwalcie się! Macie problem? Napiszcie. Poprosimy specjalistów, doświadczonych pedagogów i psychologów, by Wam pomogli. Nie jesteście sami.
  • Narzędziownik (TUTAJ>) wciąż tyje – nieustannie zbieramy sposoby, narzędzia i scenariusze lekcji, które zaangażują uczniów i pomogą w ogarnięciu chaosu i utrzymaniu klasowej dyscypliny. Tam szukajcie sprawdzonych pomysłów. Szczególnie namawiamy do wprowadzenia w klasie Dzienników Pozytywnej Uwagi, które – pełne odkrytych talentów i wartości  będzie można dołączyć do świadectw na koniec roku szkolnego (wszystkich, także tych bez czerwonego paska!). Przygotowaliśmy też ćwiczenia z wykorzystaniem technologii, jak Mapa Mocy Klasy, które angażują dzieciaki (i ich telefony) do wspólnej, pozytywnej zabawy na lekcji. Podrzucamy także pomysły na debaty kontrolowane. Te i wiele innych ćwiczeń znajdziecie w Narzędziowniku Pozytywnej Uwagi.