Z pedagogiem o karach i nagrodach…
To pierwsza odcinek comiesięcznych artykułów poświęconych aktualnym problemom pisanym przez psychologa i pedagoga.
Rozpoczął się kolejny rok szkolny, czas wytężonej pracy, zdobywania wiedzy. Kolejny rok szkolny z naszym dzieckiem… Ciekawe, jak pójdzie mu w tym roku szkolnym? Czy jego oceny będą spełniały nasze oczekiwania, myśli wielu rodziców…
Jak dziecko ma się skupić na nauce, skoro rozlał mu się korektor i mama w domu na pewno będzie zła…
Jak ma się skupić na nauce, skoro dostał dzisiaj jedynkę i już wie, szlaban na tydzień bez komputera…
Jak ma się skupić na nauce skoro wyszło do szkoły w złym humorze, bo rano miało kłótnię z rodzicem, tak naprawdę o drobnostkę…
Czy nasze rozmowy z dzieckiem muszą w głównej mierze opierać się na wymierzaniu kar, grożeniu karami, pilnowaniu, aby kara była wykonana…
Starsze dziecko zaciśnie zęby i przetrwa… Młodsze…?
Z młodszym to różnie bywa…
Kary i nagrody to komunikat dla dziecko, że warto jest robić to, czego oczekują od nas inni, szczególnie dorośli. Punkt ciężkości przeniesiony jest z motywacji wewnętrznej na zewnętrzną - dziecko robi coś, aby przypodobać się innym. Nie czyni tego, bo chce, bo lubi, bo tak myśli, ale dlatego, aby upodobać się rodzicom czy nauczycielom. Dziecko odczuwa, że ocena, jaką „wystawia” mu dorosły, zależy od jego zachowania - jest to tzw. wychowanie warunkowe. A gdzie miejsce na bezwarunkową miłość? Na kochanie i akceptowanie mimo wszystko…
Silne emocje, które są związane z karą i nagrodą usuwają na drugi plan refleksję nad postępowaniem, które podlega karze (lub nagrodzie).
Można jednak ograniczyć kary… ograniczyć nagrody…
Ta metoda działa wolniej, ale dzięki niej budują się silne relacje między dzieckiem a rodzicem, uczniem a nauczycielem, ponieważ trudna sytuacja rozwiązywana jest przez rozmowę, która odwołuje się do potrzeb dziecka. Dziecko umacnia swoje poczucie własnej wartości. Wie, że jeżeli coś przeskrobie to dorosły pomoże mu zrozumieć, co zrobił nie tak, zawsze będzie po jego stronie.
Może warto…?
Olimpia Kowal-Gadecka
(inspiracją do napisania tego artykułu były szkolne obserwacje własne oraz artykuł ze strony internetowej www.dziecsawazne.pl Czy warto stosować kary… i nagrody?)